Thursday, October 25, 2012

Ik ga leren haken

Dat dacht ik afgelopen zomer toen ik de volgende doos kocht:
Ziet er leuk uit toch? Een complete set waarmee je de eerste twee beestjes uit het boekje kunt maken. Het boekje bevat naast 12 patronen ook een uitgebreide uitleg met foto's. Leuk voor op de camping bij de tent (dacht ik). Ik zag mezelf al zitten, bolletje wol op schoot, haaknaald in de hand. Op een avond begon ik vol goede moed, maar het lukte van geen kant. Ik snapte de beschrijving in het boekje niet, en stak ik steeds met m'n haaknaald dwars door de draden heen.
Eenmaal weer thuisgekomen deed ik na wat internet-research een nieuwe poging en al snel kwam ik erachter dat dit pakket voor een beginneling twee dingen fout doet: De draden splijten enorm en zijn veel te dik / de haaknaald die erbij zit is veel te klein. Oftewel: een ieder die denkt met dit pakket te leren haken, zal hopeloos falen. Tenminste, ik beschouw mijzelf wel als een handig en creatief iemand, en als het mij al niet lukt....
Maar ik wilde nog steeds graag leren hoe je van die leuke beestjes maakt. Dus met een iets grotere haaknaald en dunnere draden die niet zo snel splijten, en met online tutorials op youtube (bedankt knuffeldraakje) waarin je pas echt ziet hoe het moet, leerde ik stapje voor stapje alles over losse steken, vaste steken, halve stokjes, hele stokjes, dubbele stokjes, meerderen en minderen.


En een nieuwe hobby is geboren. Na een paar proeflapjes begon ik vol goede moed aan de vis die op de voorkant van het boekje staat afgebeeld. Het begin was lastig, maar nu heb ik de slag te pakken. Hier is ie:

No comments:

Post a Comment