Wednesday, June 26, 2013

Let the sun shine!

Ik heb altijd al een zonnepaneeltje op het dak gewild. Leek me leuk. Leek me goed (voor het milieu? voor onze portemonnee? voor de toekomst?). Leek me gewoon goed en leuk dus.
Maar het kwam er eigenlijk nooit van. Ingewikkeld ook, zonnepanelen. Hoe werkt het eigenlijk en waar en hoe regel je het? We zijn eigenlijk wel van de grondige research vooraf en het was er gewoon nog nooit van gekomen. Tot een paar weken geleden een buurvrouw vertelde dat zij zonnepanelen wilden laten plaatsen op hun dak. Hun buren deden ook mee en wellicht hadden wij ook interesse? Dat hadden we zeker! Dan blijkt dat 1 zonnepaneeltje plaatsen natuurlijk onzin is (ja, weet ik veel, ik had me er echt nog nooit in verdiept) en om een lang verhaal kort te maken; nu ligt ons hele dak vol met 10 panelen. Gaaf!


Maar hoe werkt dat nu allemaal? Alle stroom die we opwekken kunnen we direct gebruiken. Denk aan de koelkast die dag en nacht aan staat en apparaten waarvan de stekker altijd in het stopcontact zit (televisie, wasmachine, computer). De stroom die we niet direct gebruiken wordt teruggeleverd aan het energienet en daar krijgen we geld voor terug. Indirect 'gebruiken' we die energie dus ook. (Nu nog even niet, binnenkort wordt de nieuwe meter in de meterkast geinstalleerd waarmee dit mogelijk gemaakt wordt).

Ik heb het vak natuurkunde op de middelbare school vrij snel laten vallen en kan me weinig meer herinneren van de lessen over energie, wisselstroom, kWh, etc. Maar ik ben me weer wat aan het inlezen ;) Inmiddels is onze eerste 100 kWh binnen. Met deze 100 kWh hadden we al 55,5 uur kunnen gourmetten (1800 watt) of onze lamp boven de eettafel (met 6 lampjes van elk 20 watt) 5 weken onafgebroken voluit kunnen laten branden. Gelukkig had ik wel wiskunde in m'n examenpakket, dan kun je zulke leuke rekensommetjes maken ;)

We zijn door dit hele zonnepanelenavontuur ook nog wat fanatieker bezig met het zuinig omgaan met energie. Dat betekent met name: geen apparaten in het stopcontact laten zitten die je toch amper gebruikt (sluipstroom beperken). In ons geval is dat bijvoorbeeld de babyfoon. En de videorecorder, die ook al jaren ongebruikt in het tv-meubel stond te verstoffen, hebben we nu maar helemaal weggehaald.

Laat nu de zon maar schijnen!

1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete