Wednesday, October 10, 2012

Buy nothing new

Via een website die ik sinds kort volg, maak ik kennis met de "buy nothing new-maand", een naar mijn inzien zinvol initiatief om mensen bewust te maken van hun koopgedrag en om eens bewust bezig te zijn met consuminderen. Want zeg nou zelf, af en toe koop je ook gewoon uit gewoonte, terwijl je het later niet nodig blijkt te hebben of terwijl er tal van goedkopere alternatieven zijn als je beter had nagedacht over waar of hoe je iets aanschaft.
Deze week nog. Ik loop in het winkelcentrum, heb net boodschappen gedaan en kom bij Blokker langs. Oh ja, het blik (van de stoffer en blik die we in de tuin gebruiken) is stukgegaan. 't Was ook een plastic exemplaar, dus niet bijzonder stevig. Ik loop naar binnen en drie tellen later sta ik buiten met een ijzeren blik. Die gaat vast niet zo snel kapot. Drie euro dertig, ach, dat kunnen we ook wel missen. 's Middags zit ik op de fiets en kom ik langs de kringloopwinkel. Ik wip snel even binnen om te kijken of ze nog leuke kinderboekjes hebben (die worden hier verslonden) en of er toevallig nog leuke jongenskleding maat 92 is (je weet maar nooit en alles nieuw kopen is ook prijzig). Helaas geen leuke boeken en ook geen leuke kleding. Weer thuisgekomen bedenk ik me dat ik in de kringloopwinkel vast wel een blik had kunnen vinden voor minder dan drie euro dertig. Helaas pindakaas. Mijn "buy nothing new-maand" is al mislukt :(
 Maar.... ik heb nog een paar weken de tijd om mijn kasten uit te graven, op zoek naar 'verloren schatten'. Want ook dat is onderdeel van de "buy nothing new-maand".

Ik besluit in ieder geval om een vakantievriendin van vroeger geen gekocht kaartje te sturen om haar te feliciteren met de geboorte van haar zoontje, maar zelf een kaartje te maken. Ik heb een kast vol knutselspullen, daar zit echt nog wel iets tussen waar ik een leuk kaartje van kan maken. Ik duik de kast in, vind zowaar nog iets terug waar ik laatst enorm naar heb lopen zoeken en ontdek ook nog een bak kraaltjes waarvan ik niet eens wist dat ik ze had. In mijn hoofd zit nog een idee voor een kerst-knutsel-projectje waar ik exact zulke kraaltjes voor nodig heb. Wie weet komt 't toch nog wel goed met m'n "buy nothing new-maand" ;)
En nu gauw aan de knutsel, want ik moet nog een kaartje maken!

No comments:

Post a Comment